Folketingsvalg 2019: Folkeskole og ledelse

Folkeskolen og ledelsen af den er vigtig!

Derfor arbejder vi i Skolelederforeningen på, at folkeskolen og arbejds- og ledelsesvilkårene i skolen får en vigtig plads blandt de mange dagsordener i valgkampen op til folketingsvalg 2019.

Derfor har vi de seneste måneder blandt andet mødtes med og sat os i kontakt med partiernes uddannelsespolitiske ordførere, andre folketingspolitikere, lokalpolitikere samt borgmestre med flere, for ad den vej at få talt om udfordringerne på skoleområdet.
#folkeskolenervigtig #øgetselvbestemmelse

Claus Hjortdal: Husk folkeskolen i valgkampen from Skolelederne on Vimeo.

LÆS medlemsbrev fra formanden om foreningens ønsker for folkeskolen

Foreningens hovedbudskab

Lad ALLE folkeskoler bestemme mere selv, så lederne sammen med medarbejdere og forældre kan sikre, at eleverne trives og bliver så dygtige som muligt.
#øgetselvbestemmelse

Vi har besøgt borgmestre, politikere, rådmænd ...

Klik på billedet og se mere fra vores besøg

Folkeskolen er vigtig! #folkeskolenervigtig
Folketingsvalget bør også handle om folkeskolen. Derfor har vores formandskab, formand Claus Hjortdal og næstformand Dorte Andreas, i begyndelsen af 2019 rejst rundt i landet for at besøge borgmestre, folketingspolitikere, rådmænd og rådkvinder mfl., for at tale om vores fælles folkeskole, ledelsen af den, samt behovet for øget selvbestemmelse til alle folkeskoler - samt selvfølgelig, hvordan vi sikrer, at eleverne trives og bliver så dygtige som muligt. Det kom der nogle rigtig spændende samtaler ud af.

Vær med - del vores budskaber!

Foruden vores hovedbudskab om øget selvbestemmelse sætter vi også fokus på blandt andet ressourcer, en mere lokalt forankret folkeskole samt om at fjerne måltal for bevægelse i skolen.

Vores budskaber finder du her - lige til at downloade og benytte på fx sociale medier.

Download og del budskabet: Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse

Download og del budskabet: Alle børn lærer bedst i fællesskab - styrk folkeskolen, eleverne og fællesskabet med en sund økonomi

Download og del budskabet: Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse - Fjern måltal for bevægelse

Download og del budskabet: Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse - Mere lokalt forankret folkeskole

Vi sætter fokus på Skolelederforeningens budskaber med #folkeskolenervigtig #øgetselvbestemmelse #voreshelelivet

Fakta: Ledelse af folkeskoler i Danmark

'Ledelsesrummet er for lille, og skoleledelserne er pressede på ressourcer' - det budskab har formandskabet taget med rundt på besøgene.

• I 40 ud af 98 kommuner skal der spares på folkeskolen i budgetforhandlingerne for 2019 - det presser skolelederne.
  • Hele 6 ud af 10 offentlige ledere oplever begrænsninger i deres ledelsesrum? Også lederne på landets folkeskoler presses fra alle sider. Læs faktaark 'Ledelse af folkeskoler i Danmark'

Vi sætter også fokus på

Vi ønsker mere ledelse og mindre styring! Derudover sætter vi i forbindelse med folketingsvalget også fokus på behovet for en stabil økonomi - økonomien skal matche ambitionsniveauet - samt at politikerne igen finder sammen om at bakke fuldt op om vores fælles folkeskole som et af vores vigtigste offentlige tilbud.

Det mener vi - læs mere og se videoklip

Læs kronik af Claus Hjortdal bragt i Politiken 1. november 2018: Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse

Læs om vores politiske indsatser i 2019 - og hvordan vi i fællesskab, centralt og lokalt, når i mål

Læs leder af Claus Hjortdal: Øget selvbestemmelse

Se video: Giv os plads til at udvikle skolen

Nytårshilsen fra formanden from Skolelederne on Vimeo.

Se video: Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse

Claus Hjortdal: Giv ALLE folkeskoler mere selvbestemmelse from Skolelederne on Vimeo.