Folketingsvalg 2019: Folkeskole og ledelse

Folkeskolen og ledelsen af den er vigtig!

Derfor arbejder vi i Skolelederforeningen på, at folkeskolen og arbejds- og ledelsesvilkårene i skolen får en vigtig plads blandt de mange dagsordener op til og under det kommende folketingsvalg i 2019.

Det gør vi blandt andet ved at mødes med og sætte os i kontakt med partiernes uddannelsespolitiske ordførere, andre folketingspolitikere, lokalpolitikere samt borgmestre med flere, for ad den vej at få talt om udfordringerne på skoleområdet.
#folkeskolenervigtig #øgetselvbestemmelse

Foreningens hovedbudskab

Lad ALLE folkeskoler bestemme mere selv, så lederne sammen med medarbejdere og forældre kan sikre, at eleverne trives og bliver så dygtige som muligt.
#øgetselvbestemmelse

Vi besøger borgmestre, politikere, rådmænd ...

Klik på billedet og se mere fra vores besøg

Folkeskolen er vigtig! #folkeskolenervigtig
Folketingsvalget bør også handle om folkeskolen. Derfor har vores formandskab, formand Claus Hjortdal og næstformand Dorte Andreas, i begyndelsen af 2019 rejst rundt i landet for at besøge borgmestre, folketingspolitikere, rådmænd og rådkvinder mfl., for at tale om vores fælles folkeskole, ledelsen af den, samt behovet for øget selvbestemmelse til alle folkeskoler - samt selvfølgelig, hvordan vi sikrer, at eleverne trives og bliver så dygtige som muligt. Det kom der nogle rigtig spændende samtaler ud af.

Vær med - del vores budskaber!

Foruden vores hovedbudskab om øget selvbestemmelse sætter vi også fokus på blandt andet ressourcer, en mere lokalt forankret folkeskole samt om at fjerne måltal for bevægelse i skolen.

Vores budskaber finder du her - lige til at downloade og benytte på fx sociale medier.

Download og del budskabet: Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse

Download og del budskabet: Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse - Fjern måltal for bevægelse

Download og del budskabet: Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse - Mere lokalt forankret folkeskole

Vi sætter fokus på Skolelederforeningens budskaber med #folkeskolenervigtig #øgetselvbestemmelse #voreshelelivet

Fakta: Ledelse af folkeskoler i Danmark

'Ledelsesrummet er for lille, og skoleledelserne er pressede på ressourcer' - det budskab har formandskabet taget med rundt på besøgene.

• I 40 ud af 98 kommuner skal der spares på folkeskolen i budgetforhandlingerne for 2019 - det presser skolelederne.
  • Hele 6 ud af 10 offentlige ledere oplever begrænsninger i deres ledelsesrum? Også lederne på landets folkeskoler presses fra alle sider. Læs faktaark 'Ledelse af folkeskoler i Danmark'

Vi sætter også fokus på

Vi ønsker mere ledelse og mindre styring! Derudover sætter vi i forbindelse med folketingsvalget også fokus på behovet for en stabil økonomi - økonomien skal matche ambitionsniveauet - samt at politikerne igen finder sammen om at bakke fuldt op om vores fælles folkeskole som et af vores vigtigste offentlige tilbud.

Det mener vi - læs mere og se videoklip

Læs kronik af Claus Hjortdal bragt i Politiken 1. november 2018: Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse

Læs om vores politiske indsatser i 2019 - og hvordan vi i fællesskab, centralt og lokalt, når i mål

Læs leder af Claus Hjortdal: Øget selvbestemmelse

Se video: Giv os plads til at udvikle skolen

Nytårshilsen fra formanden from Skolelederne on Vimeo.

Se video: Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse

Claus Hjortdal: Giv ALLE folkeskoler mere selvbestemmelse from Skolelederne on Vimeo.