Forståelse for skoleledernes position

Mange lærere forstår godt, at skolelederne ikke kan melde lige så kritisk ud om skolereformen

Det mener formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, efter at flere deltagere på DLF's kongres i sidste uge efterlyste, at skolelederne melder klart ud i kampen for skolen. dlf kongres 070red

"På kongressens sidste dag gik jeg på talerstolen og redegjorde for, at vi bestemt ikke sidder på hænderne, men at vi har en anden rolle. Siden har jeg fået mange tilkendegivelser fra lærere, der siger, at de godt forstår vores situation, så det er mit indtryk, at der er forståelse for, at vi bliver nødt til at have en anden position," siger Claus Hjortdal.

På kongressen sagde Skolelederforeningens formand blandt andet:

"Vi siger igen og igen, at reformen er underfinansieret. Men I er nødt til at acceptere, at vi har en anden rolle. Vi er bindeleddet mellem dem, der tildeler skolen midlerne, og dem, der skal udføre arbejdet. Derfor siger vi tingene på en anden måde, fordi vi er i en anden position. Men det betyder ikke, at vi ikke gør noget."

Hovedstyrelsesmedlem i Danmarks Lærerforening, Niels Christian Sauer, havde ifølge folkeskolen.dk denne kommentar:

"Lad dem (KL, forvaltningerne red.) da bare lukke for kanalerne! De har mindst ligeså meget brug for jer, som I har for dem. Måske er det endda meget godt, at de lukker kanalerne i et stykke tid, så vi kan sunde os over det i hver vores lejr."

Claus Hjortdal:

"Kommentaren må bunde i et syn, der går på, at bare vi snakker grimt nok om folkeskolen, så vil det gå fremad. Det tror jeg ikke. Hvis vi tilslutter os det, vil vi i endnu højere grad se forældre, der fravælger folkeskolen. Den slags giver ikke nogen værdi."

Skolelederforeningens formand høstede i øvrigt under sit indlæg på kongressen et stort bifald fra salen.