Ny Minister for børn, undervisning og ligestilling

Ellen Trane Nørby (V) er ny minister for børn, undervisning og ligestilling. Hun glæder sig til opgaven, som hun går ind til med stor respekt. Skolelederforeningen byder ministeren velkommen og ser frem til et godt samarbejdeEllen Trane Norby-Fotograf Venstre 2red

I Lars Løkke Rasmussens nye Venstre-regering er børn og undervisning samlet i ét ministerium. I spidsen for ministeriet står Ellen Trane Nørby (v)

"Jeg glæder mig meget, og jeg går til opgaven med ydmyghed, for det er et kæmpe område. Vi skal sikre, at alle børn får en god start på livet. Vi skal have vores uddannelser til at fungere bedre, og vi har nogle problemer med folkeskolereformen og specielt inklusion, som vi skal se på," sagde Ellen Trane Nørby til DR efter præsentation af den nye Venstre-regering på Amalienborg.

Ellen Trane Nørby har siden februar 2005 været medlem af Folketinget valgt i Sønderborg-kredsen. Hun er uddannet cand. mag i kunsthistorie med sidefag i statskundskab. Ellen Trane Nørby er medieordfører og har tidligere været partiets politiske ordfører.

Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal ønsker Ellen Trane Nørby tillykke og byder hende velkommen på ministerposten:

"Vi glæder os over, at børn og undervisning nu igen er samlet i ét ministerium. Skolelederforeningen har sammen med de sidste mange ministre og deres ministerier haft et godt og konstruktivt samarbejde. Vi ser frem til et godt samarbejde fremover."

FAKTA: Parlamentarisk karriere

Medieordfører fra 2006, Politisk ordfører 2011-2014, socialordfører og ligestillingsordfører 2007-2011, og kulturordfører 2005-2007. Medlem af Udenrigsudvalget, Kulturudvalget, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget og Grønlandsudvalget. Stedfortræder i Udenrigspolitisk Nævn. Kilde: Folketinget.dk