Åben skole er godt i gang

Undervisningsforløb på virksomheder, musikskoler, idrætsklubber og hos landmænd er blevet hverdag for mange folkeskoler. Claus Hjortdal vurderer, at det kan være med til at bryde den negative sociale arv.

En rundvisning viser, at skolen har åbnet sig, og at landets folkeskoler i langt højere grad end tidligere samarbejder både med erhvervslivet, foreninger og landbruget. Det skriver Jyllands-Posten i dag.

Eksempelvis er 19 kommuner del af netværket Skolen i Virkeligheden, som skaber kontakt mellem skoler og virksomheder. Ligeledes er 56 virksomheder med i et netværk etableret af DI.

”Det er glædeligt, at den åbne skole er kommet godt i gang. Rigtig mange steder er der et flot samarbejde mellem skoler, kommuner herunder UU-centre, foreninger og erhvervsliv, og der er tale om planlagte undervisningsforløb, som både vil styrke elevernes læring og give dem et større kendskab til det omkringliggende samfund,” siger Claus Hjortdal.

Et at elementerne i folkeskolereformen er den åbne skole, hvor hensigten er, at skolerne skal åbne sig overfor det omgivende samfund. Samarbejdet har netop to hovedformål: At bidrage til, at eleverne lærer mere, samt at eleverne får et større kendskab til samfund og foreningsliv.

Claus Hjortdal vurderer, at den åbne skole også kan være med til at bryde den negative sociale arv:

”At komme ud i virkeligheden og se, hvordan der arbejdes i virksomhederne, og hvad de forskellige uddannelser kan bruges til, kan inspirere eleverne til fremadrettede uddannelser. Den åbne skole handler også om dannelse og om at give alle elever et dybere kendskab til kulturinstitutioner og foreninger.”

Kilde: Jyllands-Posten