Flere partier: Bevar det særlige tilskud til udsatte skoler

SF, EL og Dansk Folkeparti opfordrer regeringen til at bevare det særlige tilskud til de kommuner, der har sværest ved at finansiere folkeskolereformen. Skolelederforeningen meldte i går ud, at tilskuddet bør bevares – da det ellers vil være meget svært for skolerne at leve op til intentionerne i folkeskolereformen.

Til næste år udfases et ekstraordinært tilskud på 600 millioner kroner til landets fattigste kommuner.

De seneste tre år har de mest udsatte kommuner fået 600 millioner kroner i forbindelse med folkeskolereformen, som blandt andet er gået til øget brug af lærerpersonale og stigning i antallet af undervisningstimer. Hvis tilskuddet ikke forlænges, skal kommunerne selv finde 300 millioner kroner på skolebudgettet allerede til næste år og yderligere 300 millioner i 2018, hvor der er udsigt til, at tilskuddet helt forsvinder.

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, udtalte i går, at det er dybt bekymrende med de truende besparelser på folkeskolerne i de udsatte kommuner.

SF har meldt ud, at de vil indkalde undervisningsminister Ellen Trane Nørby i samråd, ligesom Enhedslisten i går udtalte, at det ikke er forsvarligt at stramme den økonomiske skrue yderligere for skolerne. Dansk Folkepartis folkeskoleordfører, Alex Ahrendtsen, mener, at det vil give god mening at forlænge tilskuddet. Til Ritzau siger han:

”Vi ved, at mange af udkantskommunerne har det svært økonomisk og derfor kan have svært ved at opretholde folkeskoler. Vi vil selvfølgelig prøve at overbevise regeringen om, at det er et dårligt sted at spare”, siger ordføreren til Ritzau.

Claus Hjortdal glæder sig over, at der nu bliver sat fokus på den alvorlige situation:

”Som skoleledere har vi ansvaret for at sikre kvaliteten i skolens kerneydelse, men hvis den planlagte udfasning af midler til skolerne gennemføres, vil det være en meget alvorlig situation for skolerne, som vil få meget svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Det betyder, at det bliver svært for skolerne at leve op til intentionerne i folkeskolereformen.”

Kilde: Ritzau, www.jp.dk, www.information.dk

Arkivfoto: colourbox.dk

Deltag i debatten

Skolelederforeningen opfordrer foreningens lokale afdelinger til at blande sig i debatten om folkeskolens økonomi. For eksempel ved at:

• Dele foreningens opslag på FB og Twitter
  • Eventuelt selv at formulere et indlæg til relevante medier