Claus Hjortdal: Vi har brug for alle, som tager læreruddannelsen

Det er bekymrende, hvis nyuddannede lærere ikke føler sig taget godt nok imod i folkeskolen og overvejer et jobskifte. Samtidig skal flere få lyst til at vælge læreruddannelsen, mener Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal.

”Det er ikke godt nok, og det kan folkeskolen ikke holde til,” siger Claus Hjortdal, som en kommentar til en ny undersøgelse ’Lærerstart og fodfæste’ fra VIA University College.

Undersøgelsen viser, at hver fjerde nye lærer tvivler på sin fremtid i den danske folkeskole.

Claus Hjortdal peger samtidig på et faldende optag på seminarierne, som også er bekymrende, og han oplyser, at Skolelederforeningen er med i et udvalgsarbejde med DLF, BKF, KL, Lærerstuderendes Landskreds, Uddannelsesministeriet og Undervisningsministeriet for at gøre noget ved problematikken.

Udvalget vil i begyndelsen af 2018 komme med anbefalinger til, hvordan man kan sikre en bedre optagelse på uddannelsen og bedre modtagelse af de nyuddannede for derved at mindske frafaldet.

At en del nye lærere ifølge den nye undersøgelse opfatter jobbet som krævende og ensomt – og at de ikke føler sig sat godt nok ind i f.eks. IT og Intra – kan ifølge Claus Hjortdal skyldes, at ressourcerne i folkeskolen er anderledes end for fem-seks år siden.

”Der er mindre elastik i lærernes arbejdstid og mindre ’løs’ tid på skolen til at tage sig af de nye lærere,” siger Claus Hjortdal, som peger på, at der samtidig har været en udskiftning blandt en tredjedel af alle landets skoleledere i løbet af de seneste fem år, og at de har derfor ikke haft tid til at komme ud i alle hjørner af skolen.”

Læs undersøgelsen her som pdf