Debat: Giv folkeskolerne en stabil økonomi, struktur og styring

I et debatindlæg i Danske Kommuner opfordrer Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, de ny- og genvalgte kommunalpolitikere til at skabe stabilitet om landets folkeskoler og understøtte dem.

”Vi har brug for en folkeskole, som også lever op til de ønsker, forældrene har. Men det er et problem, at der de senere år er blevet sammen- og nedlagt for mange folkeskoler. Det er en udfordring, når institutionerne opleves som store og ikke tæt på medarbejdere, elever og ikke mindst forældrene, som på deres børns vegne fravælger folkeskolen – og det kommunale fællesskab,” skriver Claus Hjortdal blandt andet i debatindlægget i Danske Kommuner.

I nogle kommuner er der vanskeligheder med at løse den store inklusionsopgave, skolerne har fået, fordi økonomien ikke er fulgt med, påpeger skoleledernes formand, som også hæfter sig ved, at det opleves som om, politikerne nogle steder bliver ved med at regulere de rammer, skolerne arbejder under.

”Frem for at give skolerne den tid, det tager at implementere skolereformen, inklusionsreformen og arbejdstidsreformen, pibler det frem med nye mål, afrapporteringer og detailindgreb i skolernes hverdag. Det giver mindre tid til pædagogisk ledelse og til at få reformen til at virke.”

Læs hele debatindlægget som pdf

Læs hele debatindlægget hos Danske Kommuner