Skoleledere med i ny ledelseskommission

Innovationsminister Sophie Løhde (V) har netop præsenteret regeringens nye ledelseskommission, der bl.a. tæller tre udøvende ledere, heriblandt skoleleder Birgit Andersen fra Ishøj.

Sophie Løhde er selv formand for kommissionen, der har til opgave at forbedre kvaliteten af velfærden, servicen og medarbejdernes indsats, men også styrke fornyelsen og ledelsen af den offentlige sektor.

Ledelseskommissionen skal om ti måneder komme med forslag til, hvor den offentlige sektor kan ledes og drives bedre. I særlig fokus er innovation og ikke mindst muligheder for effektivisering. Som ministeren tidligere selv har sagt, vil hun arbejde på, at den offentlige sektor skal ”køre længere på literen”.

Ud over selve kommissionen nedsættes en større rådgivende følgegruppe, hvor Skolelederforeningen får en plads. Foreningens formand Claus Hjortdal hilser kommissionen velkommen:

”Det er et utroligt vigtigt arbejde, de skal i gang med. Hele styringen af den offentlige sektor har været præget af for mange tal og for meget kontrol i stedet for ledelsesrum og tillid. Især idéen om, at man kan lave rationaler ud fra gennemsnitsberegninger, bør ændres. Der er store forskelle på, hvordan man prioriterer i kommunerne – og den lokale frihed er vigtig at bevare.

Claus Hjortdal mener, at ledelseskommissionen bør arbejde på at finde en ny måde at styre den offentlige sektor på med nogle andre mekanismer. Best practise bør fremhæves, og ny teknologi indføres, men uden nødvendigvis hele tiden at tale om, hvem der ligger i top eller bund.

Kommissionen består af ledelseseksperter og erfarne drifts- og topledere fra både den offentlige og private sektor. Tidligere koncernchef i Falck, Allan Søgaard, er udnævnt som formand for ledelseskommissionen. Han siger:

”Offentlig ledelse er noget andet end privat ledelse. Kompleksiteten er højere, og entydigheden lavere, og det stiller særlige krav til offentlige ledere, ikke mindst offentlige driftsledere. Jeg ser frem til at være med til at skabe transparens på rammevilkårene for offentlige ledere, og til at være med til at udvikle driftseffektiv offentlig ledelse, så vores velfærdssamfund kan bevares og udvikles”.

I følgegruppe til ledelseskommissionen er deltagelse af hovedorganisationerne på arbejdstager- og arbejdsgiversiden, Danske Regioner og KL samt en række lederforeninger på forskellige velfærdsområder og herunder altså Skolelederforeningen.

Læs mere om kommissionens medlemmer og arbejde på www.fm.dk

Formand og medlemmer i ledelseskommissionen

• Allan Søgaard Larsen, tidligere koncernchef for Falck A/S [formand]
    Lotte Bøgh Andersen, professor på Aarhus Universitet