Årsmøde: Om at lukke noget ind og andet ude

Fredagen – sidste dag på årsmødet – åbnede med musik og teater, samt en tale fra næstformand Dorte Andreas.

Næstformand Dorte Andreas åbnede dag to på årsmøde 2018 med venlige ord møntet på de mange, der kom sent i seng efter gårsdagens medlemsfest.

"Som skoler skal vi være med til at definere, hvad det vil sige at være menneske online og offline," sagde Dorte Andreas.

Hun hæftede sig ved, at skoler og skoleledere skal være med til at sætte retning også i den digitale verden.

Første punkt på programmet gik hårdt på med temaet: Mobning, herunder den digitale del af slagsen.

Teatergruppen C:NTACT fremførte en forestilling om unge, der både vil hinanden og gør alt for at være sammen, men også nogle gange brutalt lukker hinanden ude. For at have den ’forkerte’ religion, seksualitet eller bare udseende. Nogle bliver urimeligt klemt i bl.a. skolen.

Skuespillerne, der også spiller på skolerne, var efterfølgende i dialog med salen om, hvad der kan gøres.

Den digitale kommunikation spiller ind i mobning og er på alle andre mellemmenneskelige planer.

Lægen Iram Rashid har undersøgt nærmere, hvad der sker i interaktionen mellem de mobile og stadigt mere avancerede devices og – særligt - børnehjerner under udvikling.

”Forudsætningen for at børn overhovedet kan lære noget, er at deres milliarder af celler kan formes – rationelt, følelsesmæssigt og opbygningsmæssigt. Materialet er plastisk så at sige, og vi udsættes for ca. 11 millioner bits/sek. Men det lejrer sig overfladisk, og kun med tiden kommer rutinen, hvor man lærer behovsudskydelse og oparbejder en vis koncentration – måske – så man kan noget”.

En proces, der kræver at kunne sig ja og nej, vælge til og fra, sortere og sublimere. Men med det bombardement af input, de mange quickfix, den øgede selvcentrering udsprunget af de mange digitale platforme bliver de opbyggelige, uddannende og dannende processer forstyrret. Uden pauser og i den grad.

De er ”verdens største enarmede tyveknægte”, som Rashid kaldte dem, og ”det er den dårlige nyhed. Den gode nyhed er, at den digitale forurening ikke er jeres skyld. Og I skal ikke droppe de forskellige platforme, men arbejde bevidst med dem. Med de muligheder, vi har for at tage kontrol over de dele af vores liv, hvilket kan læres”, sagde lægeforskeren til skolelederne.

Foto: Lars Horn / Baghuset