Claus Hjortdal om karakterer i skolen: Skær ikke ned på karaktergivningen nu

Skolelederforeningens formand er enig i, at der skal ses på, hvordan det kan afhjælpes, at elever føler sig pressede i skolen. Han opfordrer dog politikerne til at vente med at skære ned på mængden af karakterer, indtil folkeskolereformen er endeligt evalueret.

”Min opfordring til politikerne er at vente, indtil folkeskolereformen er evalueret i 2020. Her vil man få et langt bedre grundlag at evaluere karaktergivningen på.”

Det siger Claus Hjortdal som en kommentar til, at en række politikere på Københavns Rådhus vil skåne eleverne for nogle af de karakterer, der i dag fylder mere i skolen.

Ifølge Berlingske står flere politikere på Københavns Rådhus klar til at tage initiativ til en ny forsøgsordning, som skal skære ned på karaktererne. Det begrundes blandt andet med, at elever føler sig pressede og stressede.

I Aarhus Kommune har et flertal i Børn- og Ungeudvalget med rådmand Thomas Medom (SF) i spidsen fornylig lagt op til, at nogle af folkeskolerne fra skoleåret 2019-2020 skruer ned for karaktergivningen som en forsøgsordning.

En øget mængde data er med til at sikre, at eleverne lærer så meget som muligt, påpeger Claus Hjortdal.

”Vi skal bestemt se på, hvordan vi kan afhjælpe, at elever føler sig pressede og stressede i skolen. Samtidig er karakterer et effektivt måleinstrument i skolen, og vi har brug for både tal og andre former for data for at sikre, at alle elever bliver så dygtige som muligt. På skolerne har vi brug for at kende elevernes faglige niveau og progression, og netop det hjælper den øgede mængde data med til,” siger Claus Hjortdal.

Kilde: Berlingske

Foto: Colourbox.dk