Claus Hjortdal om ny lederuddannelse: "Den er langt mere praksisrettet end tidligere"

Der er ros til den nye nationale diplomuddannelse i ledelse fra Claus Hjortdal, Skolelederforeningens formand. I en artikel i Altinget hæfter formanden sig ved, at den nye lederuddannelse giver mere plads til fordybelse.

”For eksempel kommer der et modul, der hedder faglig ledelse. Det handler specifikt om, hvordan man leder skolen i dagligdagen, og hvordan man får skabt forandringsprocesser inden for den skolemæssige tænkning af ledelsesdelen," siger Claus Hjortdal til Altinget.

De nye grundmoduler i diplom i ledelse begynder efter sommer, mens de nye moduler særligt målrettet skoleledere udbydes fra foråret 2019.

Står det til Claus Hjortdal skal den nye ledelsesdel målrettet skolelederne handle om, hvordan skolelederne dagligt kan overføre teori til praksis.

"Det er vigtigt, at de bliver i stand til at reflektere over den teoretiske viden, de har, og overføre det til, hvordan de vil gøre noget bestemt," siger Claus Hjortdal.

Han fremhæver større forældreinddragelse, mere elevinddragelse og mere databaseret ledelse som potentielle målsætninger, skolelederne står over for at skulle realisere i hverdagen – og der er det vigtigt, at de fra studiet ved, hvordan man omsætter teorien til en konkret strategi, mener Claus Hjortdal.

"Grundlæggende handler det om, hvem man vil kommunikere med, og hvilken tilgang man lægger til grund for det, og hvordan man eksekverer det: Hvilke ord man bruger, hvilken kommunikationsstrategi man lægger, og at man bagefter også er i stand til at reflektere over, hvad effekten er af det, og hvordan man præsterede selv i forhold til den effekt, man fik ud af det."

Kilde: Altinget