Film, publikation og netværksmøder om skoleledelse under forandring

Skolelederforeningen og KL afholder i disse dage regionale netværksmøder rundt omkring i landet. Temaet er ’skoleledelse under forandring’ og er en del af et projekt, som sætter spot på, hvordan ledere, især mellemledere, kan lykkes med den ændrede lederrolle.

I dag (11. april 2018) mødes ca. 40 skoleledere i Kolding til oplæg og debat om, hvordan skoleledelsen kan lykkes med den ændrede lederrolle.

Mandag denne uge blev der afholdt et tilsvarende møde i Aalborg, hvor der blandt andet blev drøftet strukturforandringer samt hvordan, man som ledelse kommer tættere på elevernes læring. Senere på ugen og i næste uge mødes skoleledere på henholdsvis Frederiksberg samt i Aarhus. Det er stadig muligt at tilmelde sig begge møder.

Foto: På netværksmødet i Aalborg mandag delte Carsten Otte, skolechef i Brønderslev, ud af sine erfaringer omkring ledelse på små og store klinger

Læs mere om møderne samt om tilmelding her

Læs publikation
Forud for møderne har KL og Skolelederforeningen via interview med skolechefer, skoleledelser og medarbejderrepræsentanter fra syv skoler i fem kommuner undersøgt emnet. Det har resulteret i publikationen ’Skoleledelse under forandring – hvad skal der til for at skoleledelse lykkes’ samt tre korte film, som kan ses her

Den fælles undersøgelse viser, at vejene til målet er mangfoldige og rummer mange forskellige lokale løsninger.

Foto: Leder- og læringskonsulent, Malene Ringvad, holder oplæg om faglig ledelse på netværksmødet i Kolding.

Baggrunden for undersøgelsen er, at skoleledelse i folkeskolen har været og er under forandring. Ledere i folkeskolen har på alle niveauer fået andre ledelsesopgaver og andre ledelsesroller. Det gælder både for distriktsledere, skoleledere og mellemledere. Det kan fx være ændringer i den lokale skolestruktur og et øget fokus på faglig ledelse.

KL og Skolelederforeningen håber, at undersøgelsen lokalt kan være med til give inspiration til og refleksioner om rollen som leder i folkeskolen.

Foto: Henrik Sloth og Peter Cort, Skolelederforeningen.