Fremtidens teknologier rykker ind i folkeskolen

På Skolelederforeningens årsmøde i november blev den nye indsats IoT i folkeskolen præsenteret. Om kort tid skal en række 7. klasser i Aarhus Kommune som en del af indsatsen prøve kræfter med særlige undervisningsforløb.

Visionen med IoT i folkeskolen er at få udbredt teknologien og dens muligheder til alle landets folkeskoleklasser.

”Digitalisering og IoT er overalt og fylder mere og mere i vores samfund. Derfor vil vi sætte IoT-teknologien ind i en pædagogisk sammenhæng og udvikle undervisningsforløb, der gør eleverne i stand til at bruge teknologien på nye og kreative måder,” fortæller Claus Hjortdal i en artikel på IT-Branchens hjemmeside www.itb.dk.

”Man kan få nogle rigtigt spændende forløb ud af at arbejde med fysiske sensorer, der opsamler data, som eleverne efterfølgende kan behandle, f.eks. i naturteknik. Grebet rigtigt an kan vi åbne op for, at eleverne bliver medskabere og innovatører, men også forholder sig kritisk til, hvordan vi behandler data,” udtaler Claus Hjortdal.

I første omgang søsættes projektet som en pilot i samarbejde med Århus Kommune, hvor 15 7. klasser efter årsskiftet skal prøve kræfter med undervisningsforløb, der lige nu bliver udviklet af et særligt korps af lærere i samspil med Hippomini og med støtte af Center for Undervisningsmidler.

Piloten og sammensætningen af forløbene bygger ikke mindst på erfaringerne fra Coding Class.

”Coding Class har med stor succes sat fokus på, at børn skal lære at være kreative og skabende med teknologi. Det har banet vejen for, at mange gode initiativer nu blomstrer op,” siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen, og fortsætter:

”I IT-Branchen er vi super glade for, at vi sammen med en helt central aktør som Skolelederforeningen kan være med til at skabe nye veje til dels at gøre undervisningen mere spændende, og dels vække børns interesse for at være kreative med teknologi.”

Læs hele artiklen på www.itb.dk.

Kilde: www.itb.dk