Kampagne: Flere kandidater til skolebestyrelsen

Skole og Forældre har lanceret en kampagne, som skal gøre forældre opmærksom på muligheden for at stille op til skolebestyrelsesvalget. Kampagnen indeholder blandt andet en humoristisk quiz og en samling af materialer til inspiration for skoler, bestyrelser og kommuner.

“Hvilken type forældre er du?” Sådan lyder spørgsmålet i en quiz udviklet af landsorganisationen for skolebestyrelser og forældre i folkeskolen, Skole og Forældre.

Quizzen leder med et glimt i øjet forældrene til resultater som “Happy go lucky,” “Ildsjælen” og “Supporteren”. Alle forældretyperne beskrives anerkendende, og budskabet er, at der er brug for dem alle i skolebestyrelsesarbejdet. Når quizzen er afsluttet, får forældrene et link til yderligere information om skolebestyrelsesvalget.

Quizzen kan findes her

På Skole og Forældres hjemmeside findes en række skabeloner til informationsfoldere, plakater og valglogoer i flere farver, som skolerne kan bruge til hurtigt at producere lokale versioner.

Materialet findes her

Skole og Forældre har desuden samlet en række eksempler på, hvordan skoler og kommuner har valgt at præsentere skolebestyrelsesvalget for forældrene:

Midtbyskolen i Dalby ved Faxe har for eksempel valgt at kombinere opstillingsmødet med et foredrag af teknologi- og videnskabsjournalisten Søren Hebsgaard. Foredraget hedder “Mig og min smarte telefon” og tager udgangspunkt i en spørgeskemaundersøgelse om elevernes brug af mobiltelefoner og sociale medier.

Listen over eksempler bliver opdateret løbende. Den kan læses her