Ny indsats skal løfte børns digitale kompetencer

DR er på vej med et stort fælles lærings- og undervisningsprojekt, som er udviklet af DR og støttet af Industriens Fond og store dele af undervisningsverdenen.

I en pressemeddelelse skriver DR, at indsatsen ’sikrer hvert barn i landets 4. klasser en unik mulighed for at lære kodning, teknologi og digital dannelse.’

Efter sommerferien vil mange elever i 4. klasse få udleveret hver deres personlige mikro-computer, som de kan bruge til at udvikle digitale færdigheder gennem leg og undervisning.

Mikro-computerne er en del af projekt ’Ultra:bit’, som DR lancerer i dag i samarbejde med Centre for Undervisningsmidler og Industriens Fond. Sidstnævnte har støttet projektet med 14 millioner kroner.

• DR lancerer ultra:bit i partnerskab med CFU-Danmark.

Indsatsen er støttet af Industriens Fond.

En hel række aktører støtter og bidrager på forskellig vis indsatsen heriblandt: BBC og non-profit-organisationen The Micro:bit Foundation, som er etableret af bl.a. BBC, VIA University College, Københavns Professionshøjskole, Styrelsen for IT og Læring, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Aarhus Universitets Institut for Kommunikation og Kultur, KL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, IT-vejlederforeningen, Bibliotekerne, ASTRA – Centre for Læring i Natur, Teknik og Sundhed, DI Digital, NEUC – Naturfagenes Evaluerings- og Uddannelsescenter, KU, Engineer the Future, Coding Pirates, Digipippi, BUPL, Danske Skoleelever med flere.

Kilde: DR