OBS: Juleafslutning i kirke og andre traditioner

Julen er på vej – og det har de senere år skabt debat, om skolerne skal afholde juleafslutning i de lokale kirker eller ej. Skolelederforeningen mener, at det må være op til den enkelte skole. Og, som praksis oftest er, at elever kan blive fritaget fra at deltage i afslutningen i kirken. Det kan derfor være en god ide at tage spørgsmål om skolens juletraditioner op med skolebestyrelsen - og få drøftet og kommunikeret en beslutning ud.

Julen er på vej – og med den følger mange traditioner, bl.a. at nogle skoler tager til juleafslutning i de lokale kirker.

Det kan jo være uskyldigt nok, men en sag sidste år samme tid viste, at netop juleafslutning i kirken kan være et meget ømt punkt. Og at der er argumenter for og i mod at gøre det.

Sagen sidste år drejede om en skole i Nordsjælland, som havde besluttet, at der ikke, som traditionen bød, ville blive gennemført juleafslutning for de mindste klasser i den lokale kirke.

Det førte til forældreprotester, sagen blev først en lokal og senere en landsdækkende mediebegivenhed, meningsdannere og politikerne blandede sig, kulminerende med at selve statsministeren søgte at gribe ind.

Skolelederforeningen mener, ligsom sidste år, at det må være den enkelte skole, der selv må bestemme, om eleverne skal til juleafslutning i kirken, herunder om man vil dette eller ej. Og, som praksis oftest er, at elever kan blive fritaget fra fx at deltage i juleafslutningen i kirken.

Som skoleleder gennem 25 år holder Claus Hjortdal selv fast i traditionen med kirkegang op til jul. Men han er imod en juleafslutning i kirken, der er direkte forkyndende i sin form:

”Det behøver det heller ikke at være for at gå i kirke, høre juleevangeliet og synge nogle salmer. Omvendt ser jeg ikke noget forkert i, at en skole bestemmer sig for at gøre noget andet”, siger Claus Hjortdal.

Men som man har set, kan spørgsmålet om fx kirkegang i forbindelse med jul være følsomt og splitte folk.

Det kan derfor være en god ide i rimelig god tid at tage spørgsmål om skolens juletraditioner op med skolebestyrelsen - og få drøftet og kommunikeret en beslutning ud.