Strejkevarsel udsendt for skoleledere

For første gang i historien har Skolelederforeningen valgt at varsle strejke for vores medlemmer, og ca. 10-15 procent af skolelederne i folkeskolen risikerer nu at skulle nedlægge arbejdet.

Konfliktvarslet omfatter følgende overenskomstansatte mellemledere i folkeskolen og i ungdomsskolen, jf. overenskomstens § 1, stk. 1, nr. 1, som er ansat i de nedennævnte 10 kommuner med skoler, hvor vores medlemmer er ansat – det drejer sig om:

• Ballerup Kommune
  • Gentofte Kommune
  • Haderslev Kommune
  • Herning Kommune
  • Høje-Taastrup Kommune
  • Kalundborg Kommune
  • Nyborg Kommune
  • Silkeborg Kommune
  • Vejen Kommune
  • Aalborg Kommune

Se listen over de berørte skoler/institutioner i bilagene. Se VIDEO med formanden om konflikten.

Storstrejke

Strejken, der tidligst går i gang efter påske, involverer knapt 11.000 lærere, pædagoger og ledere - og kan ramme op til 100.000 børns dagligdag i skoler, daginstitutioner og fritidsinstitutioner. Dertil kommer, at der er varslet storstrejke i alt 800.000 offentligt ansatte og ledere, så det er stort set alle offentlige områder, der vil blive ramt af strejke

”Det er historisk situation, idet det er første gang i foreningens historie, hvor vi udtager skolelederne til strejke. Og denne særlige situation opstår, fordi der er stor uenighed på specielt lønområdet – samt at vi oplever et massivt angreb på den danske model”, siger Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen.

Han peger på, at alle specielle krav for alle faggrupper, herunder også skoleledernes overenskomstkrav har stået i skyggen af de store emner, der har været uenighed om – og bare det at få en acceptabel generel lønstigning over de næste tre år har vist sig umuligt, hvilket skolelederne heller ikke kan acceptere.

”Vi har dokumenteret, at skolelederne arbejder mange flere timer om ugen, end de er forpligtiget til.. Det påvirker selvfølgelig vores oplevelse af, om vi har rimelige vilkår og får løn som forskyldt.  Derfor kan vi heller ikke som ledere leve med overenskomster, der giver reallønsnedgang eller andre forringelser af vores arbejdsvilkår”, siger Claus Hjortdal.

Møde i foreningen

Der afholdes møde for lokalformændene/leder-TR i de berørte kommuner i morgen onsdag den 7. marts i Skolederforeningen, Snaregade.

Vedlagt pressemeddelelse fra Forhandlingsfællesskabet om konfliktgrundlaget, økonomisk baggrundspapir fra Forhandlingsfælleskabet, et medlemsbrev og en miniguide om konflikt til medlemmer