Claus Hjortdal: Kære lærere, pædagoger, forældre og ledere - tak for en imponerende indsats

Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal sender en stor tak og en påskehilsen til hele skolen, forældre og elever. Når skolerne skal åbne igen - hvordan gør vi så, og hvad er vigtigt at have med i overvejelserne? Claus Hjortdal fortæller i videoen, hvad Skolelederforeningen er særligt opmærksom på, når en gradvis åbning af skolerne igen bliver mulig.

"Kære lærere, pædagoger, forældre og skoleledere. Jeg vil her i uge 3 for corona-lukningen af skolen i Danmark bringe en hilsen til jer allesammen. Jeg vil sige jer en kæmpe stor tak for den indsats, der har været ydet," siger Claus Hjortdal, Skolelederforeningens formand, i en videohilsen.

I videoen sender Claus Hjortdal en stor påskehilsen og takker skolen, alle medarbejdere samt forældre og elever for en virkelig flot og imponerende indsats med at få stablet en helt ny skoledag på benene med kort varsel og under vanskelige betingelser - og for at nået i mål blandt andet i kraft af nytænkning, kreativitet, systematik og samarbejde.

Statsministeren Mette Frederiksen sagde på et pressemøde forleden, at vi skal lukke gradvist op for samfundet efter påske, hvis det er muligt.

Når skolerne skal åbne igen - hvordan gør vi så, og hvad er vigtigt at have med i overvejelserne? I videoen fortæller Claus Hjortdal, hvad Skolelederforeningen er særligt opmærksom på, når en gradvis åbning af skolerne igen bliver mulig.

"Vi er løbende i dialog med ministeriet omkring, hvordan det kan ske. I skal vide, at vi tager allerførst hensyn til de sikkerhedsmæssige dele af det, hvordan kan vi åbne skolen op på en sikker måde. Det næste, vi tager hensyn til, er, hvor mange og hvordan vælger vi ud af børnene, der skal starte, og hvordan får vi det strikket sammen," siger Claus Hjortdal og fortsætter:

"Der vil blive plads til både nogle centrale beslutninger men også nogle lokale løsninger."

I videoen fortæller Claus Hjortdal også, at Skolelederforeningen er i tæt dialog med Børne- og undervisningsministeriet om afgangsprøverne i folkeskolen, da der meget snart er behov for at blive truffet en beslutning - skal afgangsprøverne afholdes eller ikke?

"Vi har brug for en afklaring. I skal vide, at vi presser på."

DEL MEGET GERNE VIDEOEN via dette link fra Skolelederforeningens You-tube kanal i jeres netværk og skoler, så denne videohilsen kan nå bredt ud til skolens medarbejdere, forældre og elever.

Se mere her på vores særlige sektion, hvor vi samler og opdaterer den nyeste og mest relevante viden for skoleledelsen om skolelukning og Covid-19

Se også vores særlige sektion 'Fra skoleleder til skoleleder i coronaens tegn'