Nødundervisning: Skolerne vokser med opgaven

Danmarks Lærerforening har netop offentliggjort en undersøgelse af nødundervisningen under coronakrisen. Den peger på bekymringspunkter særligt i forhold til udsatte elever, men der er også positive tendenser, mener Skolelederforeningen.

”Nødundervisningen under coronakrisen går ud over kvaliteten af undervisningen” lød det i en nyhed på DLF’s hjemmeside den 22. april. DR.dk fulgte trop med en artikel, der bar overskriften: ”Flere end hver anden lærer har elever, der skipper fjernundervisningen”.

Begge artikler refererede til en spørgeskemaundersøgelse af fjernundervisningen under coronakrisen, som DLF har foretaget blandt lærere i dagene mellem den 3. og den 8. april.

I alt 2035 lærere har deltaget i undersøgelsen, der er den første af sin art, siden coronakrisen brød ud. Den viser ikke overraskende, at der er forskel på nødundervisningen og den almindelige undervisning. Blandt andet fremgår det, at undervisningen i disse måneder er mindre varieret end normalt, og at den virtuelle undervisningsform er en særlig udfordring for udsatte elever.

En ekstrem periode
”Vi skal selvfølgelig ikke mindst i denne tid have stor opmærksomhed på elever med særlige behov, som ikke føler sig motiveret til at deltage i undervisningen,” siger næstformand i Skolelederforeningen, Dorte Andreas.

Men hun hæfter sig ved, at der er tale om en ekstrem periode, og at der netop er tale om nød-undervisning. I det lys er der også positive tendenser i undersøgelsen, mener hun. Fx oplever de fleste lærere at have en god koordinering med elevernes forældre, og de har haft kontakt til alle deres elever i perioden med nødundervisning.

Dorte Andreas peger også på, at udviklingen inden for fjernundervisningen lige nu går så stærkt, at situationen allerede kan have ændret sig. Under alle omstændigheder befinder skolerne sig på en meget stejl læringskurve, og de vokser hele tiden med opgaven, mener hun.

”Det er klart, at der nok kommer en tid nu, hvor det bliver endnu sværere at motivere eleverne generelt, fordi det hele ikke længere er nyt og lidt spændende. Men skolerne udvikler sig jo hele tiden i den her tid. Både skoleledere og lærere er i fuld gang med at lære af hinandens erfaringer med virtuelle læringsrum og dele kreative ideer til, hvordan man kan gribe fjernundervisningen an,” siger Dorte Andreas, der generelt mener, at skolerne gør det godt.

”Nogle elever synes da, det er svært, og det er der også lærere, der synes, men generelt har de virkelig klaret det flot, og vi mærker blandt lærerne en stor vilje til at finde løsninger. Jeg er også imponeret over, hvor mange der er sprunget ud i det digitale, også blandt skolelederne. Fx er der en del skoleledere, der tidligere ikke har brugt det at lave videohilsner, men jeg skal love for, at de er kommet med i den her tid.”

Dorte Andreas bakkes op af en endnu ikke offentliggjort undersøgelse, der for nylig blev refereret i Politiken, som blandt andet viser, at 72 % af de adspurgte forældre og elever er enige eller meget enige i, at lærerne har klaret corona-situationen godt.

Pluk fra DLF’s undersøgelse:

• 52 % mener, at nødundervisningen er mindre varieret end den almindelige undervisning. 13 % at den er mere varieret
  • 47 % af lærerne bruger i højere grad end tidligere forlagenes færdige forløb
  • 69 % mener, det har haft dårligere mulighed for at tilpasse undervisningen til den enkelte elev
  • 71 % mener, at de har en god eller meget god koordinering med elevernes forældre.

Du kan se alle undersøgelsens resultater her

Foto: Colourbox.dk