Claus Hjortdal: Skolerne har behov for god tid til nye omstillinger

”Jeg ser frem til, at elever og skolens personale 5. januar fysisk kan vende tilbage til en skolegang, som vi kender den i dag,” siger Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal.

Giv skolerne fire arbejdsdage til ændringer
Hvis det mod forventning ikke bliver muligt, at eleverne kan vende tilbage til skolerne 5. januar, er det helt afgørende, at skolerne får besked i god tid, så de kan planlægge og iværksætte de nødvendige omstillinger, påpeger skoleledernes formand.

"Skolerne og skolelederne skal have mindst fire arbejdsdage til opgaven og til blandt andet at sørge for en god kommunikation med elever, forældre og personale, så alle kan føle sig trygge," siger han.

Claus Hjortdals kommentar kommer i kølvandet på dagens udmelding om, at eleverne i grundskolen fra 0.-10. klasse sendes hjem fra 15. december til og med 4. januar. Sfo’er og andre fritidstilbud holdes lukket i samme periode men med ret til nødpasning.

Hjemsendelsen gælder ikke elever på specialskoler og specialklasser.

Der vil være fjernundervisning samt nødundervisning og desuden nødpasning for de børn, der ikke har mulighed for at være hjemme. Nødundervisning vil ske på de dage, hvor skolerne normalt ville være åbne.

Bag hjemsendelsen af landets grundskoleelever gemmer sig en forhåbning om at begrænse den stigende smitte med coronavirus.

"Der er tale om en forsinkelsespakke, der skal købe os tid", sagde statsminister Mette Frederiksen på aftenens pressemøde, hvor beslutningen blev præsenteret.

"Vi ved godt, hvor meget skolegang betyder for børn og unges trivsel. Derfor er der tale om, at der lægges nogle dage til i begge ender af juleferien, men planen er ikke en ny, længerevarende nedlukning", sagde statsministeren, som luftede forventningen om, at eleverne kan vende fysisk tilbage til skolen 5. januar.

Claus Hjortdal: Der er brug for alle kræfter på skolerne
Skoleledernes formand opfordrer til, at alt personale i elevernes kommende hjemsendelsesperiode i forlængelse af juleferien møder ind på skolen, selv om eleverne er hjemme.

"Selv om det kun drejer sig om få særlige dage før og efter den sædvanlige juleferie, bliver det en stor logistisk opgave for skolerne, hvor der bliver brug for at hjælpes ad med både fjernundervisning, nødundervisning og nødpasning på selve skolen for at få det hele til at hænge sammen," siger Claus Hjortdal.

Modelfoto: Klaus Holsting