Nye anbefalinger og opfordringer er bedre end en nedlukning

Skrækscenariet er en nedlukning. Derfor er formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, tilfreds med de nye corona-retningslinjer, hvis de kan forhindre en længere hjemsendelse af eleverne.

Når folkeskolens elever den 5. januar 2022 skal tilbage i skolen, træder en række nye corona-retningslinjer i kraft. Retningslinjerne er anbefalinger og opfordringer, der blandt har et øget fokus på test, adskillelse af elever og på rengøring og hygiejne.

”De anbefalinger, der kommer med de nye retningslinjer, er kendte ting. Det er noget, som skolerne har prøvet før. Det gør det lettere at håndtere, og det er klart bedre end en nedlukning af skolerne”, siger Claus Hjortdal.

Øget fokus på test
Retningslinjerne har et stort fokus på test. Blandt andet bliver der opfordret til, at alle ansatte og alle elever fra 1.klasse bliver testet to gange om ugen. Også elever og ansatte, der vaccinerede eller tidligere smittede. Alle elever, der er nære kontakter, bliver opfordret til at blive testet hurtigst muligt udover på 4. og 6. dagen.
Ansatte og elever får mulighed for også at benytte selvtest til de to ugentlige screeningstest og 0. dags testen.

”Vi håber, at det vil fange flere smittede tidligere og være med til at stoppe smittekæder. Som det er nu, kan vi på grund af de lange køer til at få en test-tid, være bekymret for, at der er børn, hvor forældrene opgiver at få dem testet. Det bliver forhåbentligt bedre, siger Claus Hjortdal.

Godt med udmelding nu
Formanden er tilfreds med, at de nye retningslinjer bliver meldt ud allerede her i december inden, juleferien er begyndt.

”Det betyder, at skolelederne og personalet har mulighed for at forberede sig inden juleferien, så de ikke skal bruge endnu en ferie på at arbejde. For det er klart, at selvom de har erfaringer at trække på, så kan det ikke undgå at give merarbejde, når der skal ændres i det planlagte”, siger Claus Hjortdal, og uddyber:

”Det er især valgfag og idrætsundervisningen, det kommer til at ud over, når eleverne igen kun må være sammen i stamklasser, men også frikvarterne kan blive en udfordring nogle steder”.

Retningslinjerne gælder fra den 5. januar 2022 og til og med den 31. marts 2022.

Modelfoto: Klaus Holsting

Se de nye retningslinjer

Du kan finde de nye retningslinjer på Undervisningsministeriets hjemmeside under generelle retningslinjer for grundskoler